Da li ste ikada čuli za slikanje u pleneru?

21.02.2018

Da li ste ikada čuli za slikanje u pleneru?

(plain-air - na zraku)

 

Tek sredinom XIX stoljeća, slikari su se odlučili na ovakve avanture. Ne možemo kazati da prije toga nisu imali običaj da pođu u prirodu sa namjerom da u njoj stvaraju, ali su tada obično nastajale samo skice za buduća djela ili je u atelje bila donijeta ideja iz koje se slika poslije rađala. Impresionisti su prvi umjeli svoje slike i da započinju i da završavaju u prirodi, da se bore sa suncem i sijenkama po cijeli dan, da tragaju za bojama koje se mijenjaju iz časa u čas, i da u toj borbi guštaju. Napustili su ateljee sa idejom o sasvim novom, svijetlom slikarstvu, sa idejom da na platno istog trena prenose svoje impresije o prirodi u kojoj se nalaze, a između ostalog na to ih je podstakla i pojava boja u tubama (do tada su ih umjetnici radili sami od medijuma i pigmenata - boja u prahu, te nije bilo tako prosto slikati van).

Slikanje u pleneru je i dalje izazovno za veliki broj umjetnika, ali čini nam se i da je veliki broj njih zaboravio na ljepotu stvaranja na otvorenom i na mnogobrojna sjajna djela koja su nastala ovako. Ako nemate običaj raditi vani, ovo bi bio dobar razlog da izađete iz ateljea, uživate u svježem zraku i prirodu osmotrite iz sasvim drugog kuta, a istodobno provjerite spremnost na brze poteze i završavanje slike u jednom dahu. Najveća prednost slikanja u pleneru je ta što su sva vaša čula angažirana što na platno prenosite cijelokupan doživljaj o mjestu na kom se nalazite. Tu je vjetar, miris borova ili šum rijeke koji ćete vi i te kako umjeti naslikati, a fotografija zasigurno neće uspjeti zabilježiti.

Pa, kako bi bilo da, za promjenu, spakirate par kistova, nekoliko tuba boje, malo slikarskog medijuma, jedno omanje platno i krenete u prirodu, u potragu za inspiracijom, za motivom, za slikom? Ako očekujete upute i pravila za slikanje u prirodi – nema ih! Možemo vam jedino savjetovati da se opustite i uživate, na taj način su dobre slike zagarantirane. A što to oni koji često odlaze u ovakve avanture podsjećaju da ponesete?

Platno - Svakako, platno nećete zaboraviti, samo vas podsjećamo da dobro razmislite da li želite raditi na platnu koje je postavljeno na ram i koje je najkompliciranije transportirati, ili na platnu na kartonu koje je lakše i kod kog nema rizika da će se pocijepati. Možda je pametno da za prvi pokušaj slikanja vani obezbjedite sebi samo blok sa debljim papirima za slikanje akrilnim i uljanim bojama, a sigurno je da neće biti zgodno da sa sobom nosite platna velikih razmjera. Trebali biste voditi računa i o tome koliku površinu možete oslikati u jednom dahu, u jednom danu u prirodi.

Štafelaj - Možda nije nešto što je nužno. Istina je da možete platno prisloniti bilo gdje, ali je istina i da vam možda taj položaj neće odgovarati i pokvarit će vam koncentraciju i elan. Najbolja solucija je svakako vanjski kofer-stalak sa pregradama u koji možete spakirati sav nužan materijal, a kada ga rasklopite postane dovoljno stabilan stalak na koji možete postaviti platno. Boje - Da li ponjeti akrilne ili uljane boje? Mi vas samo možemo posavjetovati da u slučaju da se odlučite za uljane boje razmislite na koji način ćete sliku vratiti u atelje jer će još uvijek biti svježa. Ukoliko se riješite za akrilne boje, imajte na umu njihovo brzo sušenje koje će dodatno ubrzati sunce i vjetar. To vam možda neće smetati na samom platnu, ali može biti problem to što će se i boja na paleti ubrzano sušiti pa se možete poslužiti vodom i raspršivačem i povremeno kvasiti boje, pominjali smo vam taj trik i ranije.

Kistovi- Što se tiče kistova, prije no što ih odaberete i spakirate postavite sebi pitanje koliko kistova vi zapravo rabite. Obično umjetnici imaju problem da se u procesu slikanja zaborave pa rabe svega 2 do 3 kista na jednoj slici, pa ako ste i vi od takvih, nemojte uzaludno nositi čitav svežanj jer je poenta da na odredište stignete voljni za rad, a ne umorni od nošenja materijala. Nemojte zaboraviti ponjeti vrećicu sa zipom ili nešto slično u šta ćete moći spakirati kistove kada završite. Ako ih umotate tako da ne budu u dodiru sa zrakom, boja na njima se neće osušiti dok stignete do kuće i dok ne budete imali uslova da ih temeljno operete.

Medijum - Ako se odlučite za slikanje uljanim bojama, bit će vam nužan i medijum kojim ćete boju razrjeđivati ali i terpentin u kom ćete prati kistove. Gledajte da nađete praktične teglice male mililitraže i od tamnog stakla i da količinu terpentina, lanenog ulja ili medijuma koji inače rabite naspete u njih. Nije nužno da sa sobom nosite velika originalna pakiranja.

Vizir, odnosno tražilo – Bit će poželjno kada planirate kompoziciju i birate dio pejzaža koji ćete slikati.

Ubrusi ili krpa - Za sve moguće nezgode i brisanje kistova i špahtli.

Voda – Naravno, i za slikanje i za pranje ruku, ali i za piće.

Kačket – Iako zvuči kao nešto što nije nužno, vjerujte da jeste. Sunce će vam smetati u sagledavanju boja, kako onih u pejzažu tako i onih koje mješate i stavljate na platno, a najjednostavniji način da taj problem riješite jeste kačket.

Obratiti pažnju na boju odjeće – Poslušajte nas i izbjegavajte jarke boje, najbolje je da se odlučite za crnu ili sive nijanse majce kako ne biste bili začuđeni izgledom slike kada je odnesete u atelje. Naime, jarke boje sa vaše odjeće se mogu pod uticajem sunca reflektovati na platno i zbuniti vas.

Naravno, nemojte se mnogo nervirati i ako zaboravite što pa vaša ideja o slikanju propadne, jer dan u prirodi nikako ne može biti loš dan, pogotovu ako ste u ovu avanturu krenuli sa prijateljima. Dovoljno će biti i da samo pokupite dobre energije, nekoliko fotografija i u mislima ponesete sve ono što fotografija ne može.

OGNlYzhjO