Mit ili istina: Koliko su uljane boje odista toksične?

07.03.2018

Mit ili istina: Koliko su uljane boje odista toksične?

Česta tema među profesionalnim slikarima i onima kojima je slikarstvo hobi jeste štetnost uljanih boja. Jedne smeta oštra aroma koja je i te kako primjetna u ateljeima gdje se slika uljanim bojama. Drugima se ne svidja zamisao rada sa toksičnim materijalima općenito. Među slikarkama ima i trudnica, nekima od nas djeca ili ljubimci trčkaraju okolo štafelaja dok slikamo, a neki se jednostavno trude živjeti zdravo. Stoga, jesu li uljane boje odista nešto što bi trebalo izbjegavati ili ne?

Miris uljanih boja

Kada ljudi govore o mirisu uljanih boja, oni pričaju o mirisu terpentina koji se rabi pri razrjeđivanju boje ili za pranje kistova. Sama uljana boja ne miriše ni na šta, osjetit ćete jedino blag miris ulja. Ona nije opasna sve dok je ne jedete, mada, kod većine njih neće biti strašno ni ako ih pojedete (to, dakako, nije preporučljivo). Napravljena je od ulja i pigmenata i skoro svi oni su bezbjedni. Obazrivi biste trebali biti (u smislu da ih ne udišete i ne unesete sa hranom) jedino sa olovno bijelom bojom, kadmijom i kobaltom.

Sve dok nakon slikanja uredno perete ruke, nemate povoda za brigu. Toksični metali u nekim bojama zaista nisu opasni ako ih rabite umjereno, ali ako ne želite o tome razmišljati, možete ih prosto zaobilaziti prilikom kupovine i rabiti alternativne varijante. Na primjer, umjesto olovno bijele ili kadmijum boje, možete rabiti njihove sintetičke zamjene.

Jesu li isparenja terpentina štetna?

Jedini rizik od otrovnih supstanci jeste u otopinama i medijumima koji se rabe uz uljane boje. Isparenja terpentina jesu loša po vaše zdravlje. Obzirom da se bez njih i ne može, morate naći način da ovakve tečnosti razumno rabite - držite poklopce zatvorene a prozore otvorene. Pojedini umjetnici ih rabe svakog dana bez primjetnih štetnih posljedica, ali uvijek oslušnite svoj organizam jer se može desiti da vam terpentin određenog proizvođača ne prija, a da druge možete rabitii najnormalnije. Ukoliko primjetite neke promjene poput vrtoglavica ili mučnine dok slikate ili nakon slikanja, bocu terpentina ili drugog razrjedjivača koji ste tom prilikom rabili ipak odložite ili poklonite nekome kome će koristiti, jer vama, sigurno, od koristi nije.

Kada želite sasvim izbjeći štetna isparenja, možete birati medijume bez razrjedjivača u sebi ili prosto uzimati uljane boje koje su same po sebi tečnije i kojima razrjeđivanje često nije ni nužno. Takve su, na primjer, Rembrandt boje. Također, izbjegnite nepotrebno izlaganje štetnim materijama tako što ćete kistove prati vani, na otvorenom, a u toku slikanja ih možete samo brisati o krpu ili ubruse. Tako nećete morati na stolu držiti otvorenu teglicu sa terpentinom.

Toksičnost lakova

Sliku je nužno i lakirati, kako savjetuju restauratori. Ali, većina lakova u sebi sadrži rastvarače što znači da su i njihova isparenja štetna, pa ukoliko želite svoju sliku lakirati, uvjek to radite na otvorenom ili bar sa otvorenim prozorima, a onda prostoriju dobro provjetrite. Budite pametni i strpljivi pri kupovini i birajte lakove sa niskim stepenom toksičnih isparenja i mirisa. U krajnjem slučaju, možete se odlučiti da svoje slike ne lakirate. Neki od slikara taj korak izbjegavaju jer im se prosto ne svidja kako lakirana slika izgleda.

Uljane boje koje se rastvaraju vodom i njihove dobre strane

Kada ne želite odustati od uljanih boja, a miris terpentina i sve nezdravo što sa sobom nosi vam ne prija, možda su vodotopive uljane boje poput onih iz serije Cobra brenda Royal Talens dobro rješenje za vas. Kada njih rabite, kistove čistite samo vodom, a za razrjeđivanje boje i druge efekte postoje posebno izrađeni medijumi koji su također bez otopina u sebi, a i sliku biste lakirali lakovima iz ove serije. Veliki broj slikara uspješno i zadovoljno radi ovakvim bojama, što govori da je njihovo postojanje opravdano. Ukoliko želite saznati više o ovakvom tipu uljanih bolja, možete to pročitati u jednom o naših članaka koji se detaljnije bavio ovom temom.

Sve u svemu, vrlo je lako raditi izbjegavajući sve toksične materije, tako da one ne bi trebalo i ne bi smjele da budu razlog zbog kojeg bježite od uljanih boja. Tu su dva osnovna pravila: prvo je da ne zaboravite vratiti poklopac na bocu kada rabite terpentin ili druge razrjeđivače, a drugo je da ih rabite umjereno i redovno provjetravate prostoriju u kojoj slikate. Kao što ste vidjeli, postoje i načini da izbjegnete bilo kakav kontakt sa njima. Istražite, sigurno ćete u razgovoru i razmjenjivanju iskustava sa drugim slikarima naići na način koji će vam dozvoliti da slikate uljanim bojama i da maksimalno uživate u tome.

MzI0YzMx